perjantai 7. kesäkuuta 2013

Jumppa ja rassailua

Pe 7.6.13

Myöhäis-iltaan biomekaniikka-lenkki, eli kävelyä ja kevyttä juoksua 25min. Nyt kävi poloveen kipiämpää ku esim kahella edellisellä lenkillä. Perkele, pisti vituttaan. NA-pihalla KSP:t, voimapyörä ja L-piot kahavoilta.

Onne kesäillat ku ei malta nukkumaan mennä, ja joka aamu univelat kertautuu.
Noh, nyt on pari iltaa rassattu pyörää ja haettu viimesen päälle säätöjä. Eilen illalla käytiin mankelia läpi amatimiehen pukilla:
Jake pääsi pukille
Jotain säätöpaikkoja oli itellä mielessä, mutta kylymää oli palaute mekaanikolta, mm.:
  • Ohojainlaakeri lenkkasee ==> kiristettiin
  • Etu- ja takakiekon napojen laakerit liian kiriällä eli rohisi ==> sääjettiin
  • Takakiekon pinnoissa kauhiaa variaatiota ==> kiristettiin/löysättiin speksien mukasiin säätöihin (mm. pakan puoleiset pinnat kiriämmälle)
  • Takajarrua sääjettiin, ja palat puhistettiin liedellä karstat ja ölijyt polttaen (oma moka, päässy ehkä ketjurasvoja lipsumaan jarrupaloihin)
  • Ketju näytti venähtäneen nominaalimitasta 0.5mm, mutta on kuulema Shimanolla suht normaalia. Pitää kuiteski seurailla sitä, halavempi vaihtaa ketju ajoissa ku muita voimansiirron romuja.
  • Ja sitten ehkä suurin dissainibugi, mitä en tosin ite oo huomannut kun vasta nyt.:D Eli kun takaosastolle vaihtaa vaihetta, niin ketjun pitäs hyppiä nätisti ja välittömästi takapakalla ees-taas riippuen mihin ohojaustangolta vivutellaan. MUTTA. Jakessa on tuo takavaihtajan vaijerointi tuuaan kahavalta rungon sisässä rungon alaosaan, jossa se kiertää keskiön alta muovisen "ohojaimen" kautta takavaihtajalle. Eli kun liikutat takavaihtajan vipua ihan reippaasti, näkee tuossa ohojaimen kohalla, että vaijeri liikkuu reilusti, mutta takavaihtajalla ei tapahu mitään, koska vaijeri venyy tuossa ohojaimen kohalla kuin kuminauha eikä saa vietyä käskyä sinne takavaihtajalle. Vaatii siis ison liikkeen vivulta tai toisen liikkeen ku ekalla ei tapahtunu mitään.
Takavaihtajan vaijerin "ohojain" rungon pohojasa, jossa vaijeri kuminauhailee
 Pikku säätö siihen tehtiin tuohon, mutta jotta takavaihtaja toimis ku ajatus pitas tehä vähän isompi remppa, vaijerinkuorella pelattas muun muassa. Mutta annetaan olla ja kuullostellaan, toivottavasti amerikan pojilla on ollu joku luotettavuusjuttu tm. mielessä ku nuin on suunniteltu. Mutta muuten nuo sääjöntarpeet, en tiiä mitä ois alan liikkeissä ensihuollossa tehty, mutta nyt kyllä hierottiin pieteetillä. Mutta musta tuntuu, että ON SE NYT SAATANA, että kaupasta ostettu tonnin pyörä asennettuna  400km:n jäläkeen vaatii nuin monta "perussäätöä"..:/

Tänään tsekkasin vielä etujarrupajat ja dremelöin kiillotuslaikalla ölijypaskat pois, tein parit varustesääjöt ja nostin rengaspaineet 3 baarista 5 baariin. Tarkotus ois ajjaa vloppuna maantiellä ja kokkeilen cyclokumeihin vähän kovuutta. Mutta aijaijaijai...koeajelua 20km (jaketotal 446km) ja nyt rullaa Jake todella smuuthisti ja pysähtyy vihasesti. Ennää vaan pittää panna jusat poloven rajoissa tosissaan hommiin..:)

2 kommenttia:

Tikitalk kirjoitti...

PRO!! Näätä Indurain...

Suden Pullistus kirjoitti...

Mää en uskalla ees kellekkään prolle näyttää. Tulis liikaa ajateltavaa :-)